Abel Tasman National Park

Igår gjorde vi en liten utflykt till vackra Abel Tasman. Nya Zealands minsta nationalpark bestående av kustområden med fina stränder, klippor, bergiga områden med mycket träd och många vandringsleder.
Även om nationalparken är den mista så är den ändå väldigt stor så man fick ju välja en liten bit om man ska på en endagsutflykt. Så vi valde "Pitt Head Walk". Åkte båt i 45min, hoppade av på Anchorage Beach och gick en promenadslinga på 1,5h med jättefin utsikt uppe på toppen. Sen hängde vi på stranden, solade och badade, tills båten plockade upp oss igen. En jättebra dag och det var hur vackert som helst!!

Wellington och lite Nelson

Sista kvällen med Russ och några av de som hängt med i bussen avslutades på pub Meduza. Liveband (inte det bästa jag hört men helt ok). Öl, prat och "hejdå", och Russ har den bästa dansstil mitt öga någonsin skådat. Det var roligare att titta på honom än att lyssna på musiken. Kommer sent glömmas!!

Vi har varit två dagar i huvudstaden Wellington. En fin och mysig stad med hamn, fina gator och fina parker. Första dagen hängde vi på en strand, mitt i city. Kändes lite wierd men de va så gött att bara ligga och slappa. Vattnet var iskallt så det blev inte mycket till bad mer än att doppa fötterna.
Käkade ute och sjöng karaoke, och träffade två snubbar som ville att vi skulle sjunga när de spelade ukulele, och så blev det. Haha!
Dag två gick vi också till stranden en liten snabbis. Sen gick vi för att shoppa lite, Sanna fick med sig en fin klänning och jag kunde inte bestämma mig så det blev zero saker för min del. Strosade i hamnen och tog lite kort. Det var väl det vi gjorde i Wellington. Jao! Vi hade väldigt tur med vädret och hade två fantastiska soldagar vilket inte är så ofta i Wellington då det brukar regna och va grått och trist.

Igår (söndag) var vi uppe tidigt för att åka med färjan InterIslander över till sydön, hoppade på Magic Bus och åkte mot vårt nästa stopp som nu är Nelson. Här är det solsäkert och ska vara fint under de dagar vi stannar.
Gick en låååång promenad idag (då enkel väg tog oss 1h15min) för att kolla in en strand, (vilade där i 2 timmar) och gick tillbaka på 1h30min. TRÖTTA ben och det gick väldigt segt på slutet, jobbiga backar upp och ner och trappen upp till rummet tog död på oss. Haha! Vi har tvättat och ligger nu helt utslagna på vårt rum. Imorgon blir det utflykt, see ya!!

Wai-o-Tapu, Taupo och National Park Tongariro

Okej. Vi har lämnat Rotorua och dess fislukt (svavel) bakom oss och övernattat en natt på två ställen de senaste dagarna.

När vi lämnade Rotorua för att åka till Wai-o-Tapu National Park så träffade vi en svensk kille, Nicklas från Kalmar. Trevlig och rolig prick! Han åker med samma bussbolag som oss, Magic Bus, så vi har hängt nu i tre dagar tillsammans med resten utav bussgänget. Wai-o-Tapu var coolt. Hål i marken med rykande, puttrande och kokande vatten, massor utav vattenhål med olika färger.

Efter det begav vi oss till övernattningsstoppet, Taupo. Busschauffören Russ (rimes with bus) tog med hela gänget till en sjö där det rinner ut kokhett vatten ifrån en bäck. I sjön var det kallt men där vattnet rann ut var det som att sitta i en badtunna. Najs!! Där hängde vi i två timmar och sen var det dags för mat på Mulligan's. Hamburgare och quizkamp. Försökte vinna 150dollar på frågesport men det gick sådär. Vårt lag, "Quiz on my face" kom iaf fyra.

Dagen efter hoppade vi på bussen igen och åkte långt ut i ingenstans. National Park Tongariro var nästa stopp. Nya Zealands första nationalpark. Kändes lite som att va i fjällen. Kalt med lite buskar här och där och berg i fjärran. Russ visade oss vattenfallet och platsen där de spelade in en scen med Gollum där han fångar fisk i första filmen, på stenen ni vet. Så där var det några som badade innan vi åkte till hostelet.
Denna kväll var det BBQ för 10dollar. Hur gott som helst och med en öl på det så somnade vi skönt sen.

Nu är vi i huvudstaden Wellington. Här ska vi va i två dagar så man kan säga att bussgänget splittras. Några åker vidare, några stannar och några ska hem. Tråkigt, för det har verkligen varit jättekul med dessa människor. Ett minne för livet.

Hobbiton och Maori Village

Hobbiton var awesome! Fylke var jättefint och precis som i filmerna. Litet och gulligt. Vi fick en guidad tur runt hela Fylke och besökte Bilbo's hus, the Lake, the green dragon och lite hobbithus. Det var inte särskilt stort, vi gick runt hela området på en timme och då skulle alla ta kort på allt. Innan vi åkte hem fick vi en öl inne på The green dragon. Det var riktigt fint och med alla vyer runt om med alla kor och får. Det var en bra dag!! Visste ni att The Hobbit-boken är den mest lästa boken efter Bibeln..

Igår kväll var vi iväg och hälsade på Maorierna (Nya Zeelands urbefolkning) i Maori Village. De invandrade hit på 1100-talet och idag är ca 400.000 av invånarna maorier. Där fick vi prova på lite olika aktiviteter som lekar och olika förberedelser inför jakt och krig..
Sen hade de en föreställning med sång och dans och en kärlekshistoria. Det var riktigt häftigt. Efter det fick vi ätà buffé på mat som de lagat i marken, så ja, det smakade mycket rökt utav köttet och potatisen. Hehe!
Detta var också en jättebra kväll och en fin upplevelse. Kia Ora är ett fint uttryck som användes jätteofta denna kväll och betyder "be well and healthy".

Idag ska vi nog bara ta det lugnt och strosa runt och försöka få lite färg på oss. Och Ja mamma, vi ska använda solkräm.
(Nästa gång skriver jag från min telefon så jag kan ladda upp lite bilder, Sanna har inga på sin iPad som jag för tillfället skriver från). Ha en bra jobbavecka!

Auckland

Tyvärr blir det inga bilder denna gång (hoppas ni överlever), men ni har ju lite grann att se på Facebook så länge.

Vi spenderade 5 dagar i Auckland. Båda har varit sjuka till och från. Sannas mage/illamående och jag har feber och en rejäl förkylning. Tror det beror på en blandning av allt. Dåligt med sömn på flygresorna, jetlag, annorlunda klimat, annan mat etc.

I Auckland tittade vi på lite olika attraktioner som Ferry Building och Clock Tower, vi tog en båttur över till Devonport och strosade där samt gick uppför Mount Victoria och fick oss en fantastisk utsikt över Auckland och runt om.
Vi gick runt i olika parker, strosade nere i den mysiga hamnen, åt god mat även om det alltid ska va så svårt att välja ställe. Haha! Flickorna med beslutsångest.

En dag var vi uppe i SkyTower. Så himla mäktigt, man såg hur långt som helst. 220m över havet var vi och det var glasrutor runt hela utsiktstornet, och på en del ställen även glas i golvet. DET va äckligt vill jag lova. (Ni ska få bildbevis). Sanna var gaanska höjdrädd, stackars krake. Jag tyckte mest det va kul och kanske skrattade lite för mycket åt henne.

NU befinner vi oss i Rotorua efter en busstur som tog oss hela dagen, 9 timmar. Vi trodde den skulle gå på ca 4 timmar men vi stannade på flera ställen och tittade på olika grejer, vilket iofs var roligt men med feber, en näsa som rinner och läckage ur vänster öga så blev det lite drygt på slutet. Har precis käkat gratis BBQ här på hostelet. Mycket trevliga människor som inte är rädda för att prata så ja, jag måste prata min braiga engelska. Haha!

Imorgon blir det Hobbiton, yeah. En ipren för min del nu och sängen. Godnatt och god morgon på er!

Brandpost till Tomas

Såna här finns det ju i varje stad, brandposter, förutom i Norden känns det som. Vi är lite före i utvecklingen kanske.. Varsågod Tomas. This is for you, min fina brandman!! :)

Första stoppet, Hong Kong Island

Hej allihop!
Efter 14,5 timme i flyg, (mellanlandning i London) dryyyygt och onda ryggar, så kom vi äntligen fram till Hong Kong-Land. Fick vänta på en shuttlebuss i en timme, ringa ett samtal, och så var vi äntligen framme på vårt hotell.
Nu har vi spenderat två nätter här, på Hong Kong Island. Första natten vaknade vi halv 2 och låg vakna till halv 5. Jetlag? Ingen kunde sova så vi såg på Cesar Milan, "the dogwhisperer", på tv i någon timme innan vi lyckades somna. Hotellrummen var små men badrummet fräscht, utsikten var inte den finaste heller men va gör det när man bara ska sova.

Vi har gjort en liten utflykt till Victoria Peak. Hong Kong Islands högsta berg, 552 meter över havet. Riktigt häftig utsikt över alla skyskrapor må jag säga. Det var väldigt disigt (och mycket avgaser) så vi såg tyvärr inte så långt men det var coolt ändå. Däruppe fanns även två shoppingcenter. Vi köpte oss ett varsitt par adidas-gympaskor till billigt pris. Najs! Och fint nagellack.

På kvällen tog vi oss en liten promenad neråt city och letade upp Hard Rock Cafe för att äta kvällsmat. Ni som känner mig kanske redan listat ut vad jag åt!? Yes, Haystack Salad. MUMS!! Och en Golden Margareta på det. Jag har ju en liten grej att jag ska ha en souvenir på varje Hard Rock jag besöker. Samtal ihop fyra st hittills och tre till blir det förhoppningsvis under denna resa.

Jag gillade Hong Kong, engelskan är ganska så bra, hur mycket folk som helst, väldigt trångt, små vägar och galna taxibilar. Allt är väldigt billigt, förutom kycklingen vi köpte för 150kr. Haha!!

Just nu sitter vi på flygplatsen och väntar på flyget som ska ta oss vidare till Nya Zeeland. Vi hade tänkt göra något även idag men eftersom Sanna blivit lite dålig så fick vi skippa det och sitter nu här och väntar. Riktigt fin flygplats!

Så nästa gång jag bloggar så är vi på Nya Zeeland. Vi har haft gratis WiFi på hotellet här men vi kommer inte ha det framöver. Det blir att betala en liten avgift, om vi inte hittar gratis WiFi-ställen, som Donken eller Starbucks.

Lite bilder som tagits med iPhonen.

Snart är det dags

Nu börjar det dra ihop sig till avresedatumet. Jag har inte riktigt haft lusten att skriva nu på slutet då jag haft så mycket annat i tankarna och vill tillbringa den mesta av tiden med mina nära och kära. Men nu har jag i alla fall packat ryggsäcken full, finns plats för lite till men funderar på att lämna det rummet kvar för eventuella inköp framöver, vilket inte kommer gå att undvika alla gånger om jag känner mig själv rätt.

Hela grejen känns för tillfället väldigt konstig. Det känns inte på riktigt än, vilket det absolut kommer göra på Arlanda efter vi checkat in, satt oss i flygplanet och en flygrädd Nina har musik/film på högsta volym i öronen.
Jag kommer sakna allt här hemma något oerhört mycket. Att vara på resande fot är inte en dans på rosor alltid skulle jag tro. Sverige, Brittsommar, fotbollen, familjen och framförallt Tomas, mitt hjärta.
Men 11 veckor kommer gå snabbt som blixten, jag menar, hur snabbt sprang inte hösten/halva vintern förbi. Jag såg den knappt. Snart är jag hemma igen!

För alla som vill följa vår lilla resa så kommer det bli uppdatering här på bloggen och även för er som är vän med mig på facebook så kommer det bli uppdateringar, kanske oftare, där. Ha de gött här hemma nu så ses vi allihop när vi kommer hem.

Krovgrillning på Lillön

I veckan som var nu packade jag, Tomas, Sanna och Hannes ryggsäcken med grillkorv, korvbröd, varm choklad, bullar, ved och tändstickor (viktigt) och tog med oss Izor för att bege oss till Lillön. Där var brasan redan tänd för grannarna hade tänkt likadant som oss. "Vilken fin dag, bäst att passa på att grilla på Lillön". Men vi trängde ihop oss och delade på elden och hade jättetrevligt!!

Gott nytt år mina vänner!

Då har 2012 passerat och det är ett år som jag verkligen gillat. Vi bodde i Stockholm större delen av året och umgicks mycket med Algesten-klanen. Jag jobbade med alla underbara barn och kollegor på Äventyret. Jag fick lära känna tjejerna i BKBK och spela fotboll med dem på Kärrtorps IP. vi åkte på familje/födelsedagsresa till Gran canaria med lilla familjen. Jag coh Tomas flyttade till hus i Gunnarskog och jag spelade en helt awesome höstsäsong med GIK/BIK och lyckades hålla oss kvar i 4:an, började jobba på Kylskåpspoesi igen, åt ett fantastiskt gott julbord med jobbet, hade en fin julafton och nyårsafton och massa annat roligt där emellan.
Och det bästa är att jag haft Tomas vid min sida ytterligare ett år.

Jag känner att jag lärt mig mycket under detta år pga att vi bodde i Stockholm och jag var tvungen att söka nytt jobb, hitta nytt fotbollslag, flytta till nya boenden etc. Lärorikt, utmanande och otroligt roligt.

Förskolor i Bagarmossen, fotboll med BKBK, Midsommar, Funäsdalen, Fjäderholmarna, Gran Canaria, hus i Gunnarskog, fotboll med GIK/BIK, Jul på Liseberg, Möhippa och Bröllop, Åland med Värmlänningarna och mycket, mycket mer.